Atunci cand achizitioneaza un vehicul, oamenii au tendinta sa acorde o mare atentie elementelor estetice, confortului, echipamentelor tehnologice si motorizarii.
Totusi, pentru ca vehiculul sa fie stabil si in siguranta in timpul conducerii, este esential ca acesta sa aiba un sasiu adecvat dimensiunilor si greutatii masinii si sa fie capabil sa reziste la solicitarile pe care le va provoca puterea motorului: cu cat masina este mai grea si mai puternica, cu atat solicitarile mecanice la care va fi supus sasiul sunt mai mari.
Iar un sasiu a carui structura a fost deteriorata intr-un accident trebuie reparat cu cea mai mare precizie, deoarece o abatere de cativa milimetri poate provoca riscuri grave pentru stabilitatea vehiculului in timpul acceleratiei, franarii si la conducerea pe drumuri intortocheate.
Dar ce este cu adevarat sasiul unei masini?
Sasiul este cadrul care sustine caroseria. Astfel, strict vorbind, sasiul este structura pe care se sprijina toate celelalte parti ale vehiculului. Este ansamblul structurilor responsabile cu deplasarea masinii, facand posibila deplasarea si, de asemenea, oprirea acesteia.
Ce functie are?
Greutatea unei masini trebuie sa fie perfect distribuita, pentru a minimiza fortele mari si momentele de inertie care sunt cauzate in timpul deplasarii, responsabile pentru ca vehiculul sa aiba tendinta de a continua in linie dreapta atunci cand sunt curbe sau nu se opreste cand se apasa franele.
Intrucat toate componentele masinii stau pe sasiu sau cadru, daca acesta este calculat prost de catre producator sau a suferit o reparatie neortodoxa, distributia incorecta a greutatilor va determina o stabilitate mai mica a vehiculului si tendinta de a se comporta anormal, in special la accelerare, franare sau viraj.
In plus, sasiul trebuie sa mentina un echilibru perfect intre robustete si flexibilitate: trebuie sa sustina greutatea masinii, sa contribuie la nedeformabilitatea habitaclului si sa reziste fortelor de torsiune enorme si solicitarilor dinamice cauzate in timpul conducerii.